بهبود هموگلوبین A1c با کمک داروی Galvus

20 آوریل2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد تجویز داروی Galvus یا vildagliptin برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که با داروی متفورمین قادر به کنترل بیماری خود نیستند، موجب بهبود مقدار HbA1c بیماران می‌شود.

 Galvus یکی از داروهای کلاس دارویی مهار کننده‌های DPP-4 است که همچنین به نام gliptinsها شناخته می‌شوند و معمولاً به عنوان خط دوم یا سوم درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در کنار متفورمین یا سولفونیل، تجویز می‌شود. این داروی خوراکی که به کاهش مقدار قندخون کمک می‌کند همچنین می‌تواند سبب کاهش وزن شود.

 در این مطالعه  داروی vildagliptin به عنوان یک درمان کمکی بر روی 345 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 که مقدار HbA1c آنها بیشتر از 7.25 درصد(55.7میلی مول بر مول) بود، آزمایش گردید.

 همه‌ی شرکت کنندگان پیش از این تحت درمان با متفورمین بودند، این افراد بیش از 180 روز در کنار متفورمین از داروی vildagliptin استفاده کردند و مقدار هموگلوبین A1C  و وزن آنها توسط پژوهشگران مانیتور گردید.

پس از این دوره، HbA1c این افراد بطور متوسط 0.9 درصد کاهش یافت و در بیش از نیمی از شرکت کنندگان از مقدار HbA1c به میزان 0.7 درصد کاسته شد.

از نظر آماری کاهش قابل توجهی در توده‌ی بدنی این افراد مشاهده گردید، بطوریکه 38 درصد از شرکت کنندگان حداقل یک کیلوگرم از وزن خود را از دست دادند.

 محققان اعلام کردند: این تجزیه و تحلیل داده‌های دنیای واقعی، نتایج قبلی (کارآزمایی‌های تصادفی و شاهد‌دار) را تایید کرده و نشان می‌دهد افزودن درمان کمکی  vildagliptin به درمان متفورمین برای بیمارانی که قادر به کنترل خوب بیماری دیابت خود نمی‌باشند، به کاهش قابل توجه مقدار HbA1c کمک کرده و هیچ نشانه‌ای از افزایش وزن یا افزایش چربی‌های غیر از HDL، در خون آنها دیده نمی‌شود.

 آنها افزودند: برای بررسی نتایج دراز مدت استفاده از vildagliptin و زمان شروع درمان با انسولین در این گروه، بررسی ایمنی و اثر بخشی این دارو بسیار مهم است. یافته‌های این مطالعه بصورت آنلاین در مجله‌ی Diabetes منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/type-2-diabetes-drug-galvus-helps-improve-hba1c-levels-in-new-study-98146205.html